Lilla rummet !

Nu kommer lite bilder från lilla rummet/gästrummet! Än är det inte klart, finns massor som ska göras. Det som från början bara skulle vara en nybyggd vägg (för att få en liten skrubb), lite färg och spackel, blev en helrenovering med tilläggsisolering och byta av beklädnad på väggarna! Så kan det gå när vi sätter fart :)
Först hade jag i huvudet att vi skulle ha ljusgröna/mintgröna väggar, vit murstock och en vit råspontbeklädd vägg (den nya). Tänk va fint? Och dessutom praktiskt den dagen rummet ska bli barnrum (nej, jag är inte gravid, och det dröjer nog ett tag innan jag blir det också, så det behöver ni inte oroa er för).
Men, eftersom jag är som jag är har jag nu ändrat mig..! För bakom de fula tretexskivorna dök det upp både det ena och det andra. På ena sidan murstocken en fin, ganska jämn råspontvägg. Då tyckte jag vi kunde behålla den framme, och sätta gips på nya väggen. Men så blir det inte heller kan jag tala om! För när vi tog bort skivorna som satt på andra sidan om murstocken så dök det upp en ännu finare vägg. Gamla, ojämna, jättebreda plankor! Vilken lycka. så nu blir det att behålla den väggen framme, men klä alla andra med OSB-skivor (skulle tydligen inte vara gips, men det är inte mitt beslut, utan Daniels, det var något med att de är stadigare än gipsen, för det var bättre tydligen).  Den gamla ojämna väggen ska målas, antagligen i samma vita färg som murstocken... Och resten blir i den gröna nyansen!
Jag längtar till den dag jag äntligen får sätta penseln på väggen, och se hur det blir. I mitt huvud är det redan supervackert, och inrett med lite "GreenGate"/"Pip Studio" stil :) Härligt blommigt i milda pasteller, med mönstermixer, lapptäcken och randigt huller om buller. Dock har jag inte införlivat min kära make i dem planerna, så vi får väl se vart det slutar!
Har ni sett vilken fin liten kartongbit de isolerat med? Jag hittade massor, som jag har sparat naturligtvis! Har även sparat bitar av olika tapeter vi har rivit ner från väggarna här i huset. Ska försöka få till en tavla av de allihopa vi kan ha som minne av alla renoveringar!
Här har vi (Daniel) rivit ner ett lager tretex...
Under två lager tretexskiva och ett lager med wellpapp/kartong såg väggen ut så här! Men vi sätter över den med OSB-skiva och den kommer troligt vis att bli vit den också, som murstocken, då blir det en helvit vägg, och tre gröna.
Daniel sågade hål i taket för att se hur mycket det var isolerat, och det visade sig vara väldigt lite det! Så det blir till att isolera mera, så kanske vi får behålla lite mer värme i huset :)
Väggen på andra sidan murstocken, med ännu mera wellpapp/kartongisolering, under detta sitter den fina väggen som ska målas vit!
Den fina väggen som ska målas vit. Här är inte all kartong bortriven, men man ser ju det väsentliga. Plankorna! Vi ska snygga till mot murstocken såklart, nu ser det lite skabbigt ut med lossnat murbruk och isolering som hänger ut osv.
Kortväggen, den ska kläs med OSB-skiva, och målas grön! Taket kommer vi att måla vitt, tidigare satt här någon slags kvadratisk vit skiva, men den ligger i detta nu och väntar på att få åka till soptippen.

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag hittade din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att blogga :D

2011-07-19 @ 08:00:44
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0